Friday, August 12, 2011

Ada kualiti ke??

12 Ramadhan 1432H.


Masa : 6.00 petang
Lokasi : Bazar Ramadhan di Malaysia


" Astagaa..kecur air liur aku nengok ice blended tu Usop!" kata Usin sambil matanya terjegil menyaksikan titisan-titisan kondensasi di cup yang tertera 'Ice Blended Yummy Strawberry'. Tangannya pantas menarik sahabat baik-sekepalanya bernama Usop. Usop pula leka memejam mata sambil menarik nafas dalam-dalam menikmati aroma ayam bakar madu Long Jenab.

"ish kau ni..cuba ko tarik nafas dalam-dalam macam aku buat ni," kata Usop. Usin pun lekas-lekas meniru gaya Usop.

"Walaweyh!!mesti sedap hingga menjilat jari ni. Gerangan apakah yang berbau sebegini hebat wahai Usop?" teriak Usin dengan nada riang tidak terbatas.

"Hahahahahaha" kedua mereka ketawa senang hati.

"Aku tak sabar ni nak sopping juadah berbuka untuk hari ini, Usop!"

"Aku pun sama!" Jawab Usop.

Maka berjalanlah mereka dari satu gerai ke satu gerai. Macam-macam jenis makanan dijual di situ. Yang manis ada. Yang pedas ada. Yang sejukkkk pun ada. Aisey, macam-macam ada! Meleleh-leleh lah air liur si dua sahabat ni. Selesai pusing satu bazar, masing-masing penuh dengan beg plastik di kedua-dua belah tangan. Shopping sakan youuu!

Alhamdulillah..kita sudah memasuki fasa pertengahan Ramadhan. Semoga ibadah puasa kita diterima olehNya..Ehhhh...kejap. Tapi berkualitikah puasa kita ni? Ermm... - suatu persoalan yang perlu difikirkan apakah kemungkinan jawapannya.

Usin dan Usop (bukan nama sebenar) di atas ni mungkin kebanyakan kita sebenarnya. Ghairah benar nak berbuka. Betol. Dua nikmat yang Allah berikan kepada hambaNya yang berpuasa adalah berbuka dan beraya. Tapi, sebelum kita layak beroleh nikmat itu, ayuh sama-sama kita muhasabah diri. Adakah puasa kita benar-benar mencapai objektif puasa itu sendiri??

Ayuh kita bermuhasabah~


No comments:

Post a Comment