Saturday, February 18, 2012

Flora Cintaku pun Berbunga

Assalamualaikum...

Oh, saya nak cerita tentang keindahan yang sedang saya rasai kini. Alhamdulillah..syukur dipanjatkan ke hadrat Allah di atas rezeki yang dilimpahkan ini. Saat-saat yang dulu pernah saya cuba bayangkan tapi x tercapai dek akal..

7 Feb, cuti umum Thaipusam tu, saya dan En. Asben dimaklumkan tentang kehamilan pertama saya. Subhanallah! Gembiranya hati bersyukur padaNya. En. Asben pula xhenti2 senyumannya.

Kini, usia kandungan baru 2 bulan. Masih di trimester pertama. Oh, mabuknya semakin menjadi-jadi dari hari ke hari. Lesunya badan terutamanya pada waktu malam. Maklum saja, mungkin letih bekerja siangnya. Bukan kerja yang meletihkan. Tapi lebih kepada perjalanan dr rumah ke pejabat yang sgt jauh saya rasakan.

Tapi itu tidak sedikit pun mengusik emosi saya. Terasa diri berteman. Ada ketika saya berbicara dengan si kecil ini. Entah dengar entah kan tidak. Haha! Begitu juga halnya dengan En. Asben, suka benar dia bersembang-sembang di perut saya yang belum besar mana.

Seperti yang dinasihat oleh insan-insan penyayang lagi prihatin di sekeliling saya, surah-surah terpilih Al-Qur'anul Karim disarankan agar dijadikan amalan. Antaranya:

1. Surah Maryam - agar mudah bersalin
2. Surah Luqman - agar anak yang lahir nanti jadi anak yang soleh
3. Surah Yusuf - agar baik akhlak dan parasnya
4. Surah At-Taubah - agar dipermudahkan urusan dan diampunkan dosa-dosa yang terdahulu. Ini kerana, setiap kesakitan yang dilalui oleh ibu mengandung akan menggugurkan dosa-soanya yang lalu sehinggalah dia bersalin.
5. Surah Al-Hujurat - untuk membanyakkan susu ibu
6. Surah Yassin - agar anak teguh hatinya dan tidak terpengaruh dengan maksiat

Ada seorang kawan berkongsi tips elak morning sickness iaitu amalkan baca ayat ke 19 surah Al- Waqi'ah. InsyaAllah..

Mohon kawan-kawan sudi doakan kesihatan saya dan kandungan berada dalam keadaan yang baik hendaknya. Semoga semua mendapat barakah, mawaddah dan rahmah dariNya..Aminn..

Wassalam..

2 comments: