Saturday, October 8, 2011

Antara Maruah dan Amanah

Assalamualaikum w.b.t & Salam Sejahtera,

Beberapa minggu yg baru saja berlalu ini amat meletihkan. Sy bukan letih dgn bebanan kerja. Letih dengan kepalsuan dan sikap keji negatif manusia di sekeliling saya.

Makin kita baik, makin sedap mereka pijak2 kepala kita. Banyak tentang kita yang mereka x suka. Ohh, kau ingat kau bagus ker??? Huhhh, politik kotor ada di mana-mana! Hinggakan ada yang sanggup ketepikan maruah untuk dapatkan pengaruh dan kedudukan. Kesian betul. Zahirnya memang kau kelihatan selesa. Tapi, sy yakin, perbuatan pijak org lain untuk berada di atas tu akan jadi sebab kepada banyak kegagalan kau di masa hadapan.

Saya teringat kata-kata seorang teman di status fesbuknya yang berbunyi;

"..biar bertatih dengan kaki sendiri daripada bersayap emas milik orang lain..mendongak tidak sombong, mengalah tidak kalah!"


Saya sangat bersetuju dengan kata2 itu..saya lebih rela tersadong, tersembam dengan kaki sendiri drpd terbang tinggi ke langit dengan menggunakan org lain dan hidup senang di atas penderitaan dan penat lelah orang lain.

Bila berada di tengah-tengah, antara maruah dan amanah, sy sekali-kali takkan menggadaikan kedua-duanya. Jika terpaksa, saya rela menarik diri..berundur.

Mungkin ada yang lebih baik untuk saya di luar sana. Rezeki di tangan Allah. Cukup lah Allah sebagai Pelindungku.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment